Aug 9, 2010

6 Cara Blog Beri Anda Pendapatan
www.iluvislam.com
Dihantar oleh : faizsufi
Editor : Raidah


Semasa tahun 90-an,dunia internet lebih ke arah messaging dan juga laman web. Tetapi mengikut peredaran masa,blog menjadi satu medium yang semakin meningkat naik dalam mencapai target yang dihajati oleh individu.

Ada yang ingin memberi maklumat kepada orang ramai,meluaskan pengaruh politik,membina jenama,menulis diari,berhubung dan membina jaringan,kembangkan perniagaan dan tidak kurang juga yang menjana wang dengan aktiviti blogging.

make money by blogging
get paid by blogging


Kini, pemilikan blog semakin menjadi mudah dengan menggunakan platform blogspotataupun wordpress.Sesiapa sahaja mampu untuk memiliki blog,dari seorang pelajarsehinggalah ke pensyarah,dari pemandu teksi sehinggalah pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan raya Malaysia.
Adakah anda tahu,ramai yang menjana pendapatan pasif melalui blog masing-masing. Bloggers dari luar negara menjana tidak kurang dari RM4000 sebulan hanya melalui adsense sahaja. Err,apa itu adsense? Akan diterangkan pada perenggan seterusnya. Teruskan pembacaan anda...

Bagaimana blog menjadi sumber pendapatan yang lumayan buat pemiliknya? Sudah pasti dari sumber pengiklanan dalam sesebuah blog. Sumber pengiklanan ada dua,dari pihak ketiga mahupun pemilik blog itu sendiri yang meletakkan iklannya. Pihak luar akan membayar sejumlah nilai tertentu untuk beriklan dalam sesebuah blog. Sudah tentu kos pengiklanan itu ke kantung pemilik blog.

Pemilik blog pula boleh mendaftarkan diri untuk iklan adsense. Adsense adalah iklan yang disediakan oleh pihak Google untuk diletakkan dalam website masing-masing. Apabila ada klik terhadap iklan itu,maka pemilik blog akan mendapat hasil komisien.

money from google


Selain dari Google,antara syarikat pengiklanan pihak ketiga adalah seperti Nuffnang, Adbrite dan Mangga Adds. Mereka ini juga menyediakan iklan untuk pemilik web dan blog. Antara contoh iklan yang mudah dilihat adalah seperti banner iklan yang terdapat di dalam sesebuah blog. Iklan teks pun boleh dikira sebagai iklan.

Setiap blog,jika diperhatikan mempunyai tema yang tersendiri. Ada blog untuk aktiviti lasak,blog resepi,blog perniagaan,blog hobi,blog komuniti,blog pojok,blog politik,blog gosip artis dan sebagainya. Pendek kata,setiap blog ada profesion masing-masing. Katakan blog anda terkenal dalam niche tentang pendidikan. Anda boleh membuat review tentang sesuatu produk yang akan dilancarkan. Sebagai contoh,sebuah buku bertajuk " Teknik Belajar Berkesan" akan dilancarkan oleh sebuah syarikat. Anda boleh mengambil upah untuk mereview buku tersebut di blog anda. Tulis serba sedikit tentang buku itu untuk tatapan pembaca blog anda. Insyaallah,bayaran untuk sesuatu review tidak mengecewakan. Kalau tolong mempromosi lagi banyak yang akan anda dapat.

review untuk pendapatan


Anda boleh mereview apa sahaja produk yang bakal dilancarkan,sama ada perkhidmatan,produk fizikal/digital dan juga khidmat perseorangan.Asalkan anda rajin mencari peluang untuk mempromosi blog anda pada orang yang sepatutnya. Setelah terkenal,syarikat pula yang akan meminta khidmat review anda. Yakin dan pasti dengan blog anda.
Perkara ketiga bagaimana kita menjana wang dengan berblogging adalah dengan menyertai affiliates. Apa itu affiliates? maksud mudahnya,kita menjadi salesman untuk produk orang lain,dan mendapat komisien atas setiap jualan dari link web kita. Anda menyertai affiliates produk percintaan yang sedang hangat di pasaran,blog anda pula memang ditulis oleh seorang mat romeo..Wah,sudah pasti jualan dari link anda bertambah!. Anda hanya perlu menggunakan beberapa teknik mudah untuk mempromosi link anda itu di blog anda. Pasti tidak mengecewakan.Antaranya meletakkan banner produk affiliates anda,review untuk produk tersebut,dan promosi melalui feedburner anda.

money from affiliates


Page ranking juga boleh di sewa untuk pemilik blog yang lain mengambil faedah atas link exchange. Katakan sesuatu laman web tersebut memiliki laman web yang tinggi page ranknya,dia boleh mengenakan bayaran untuk meletakkan link blog/web lain pada blognya. Katakan page rank blog anda adalah 7,dan ada blog lain ingin meletakkan link blognya sebagai exchange link,tetapi blog itu baru 2 bulan dan page rank 0,maka anda boleh mengenakan kadar sewa mengikut suka hati anda lah untuk meletakkan link blog si polan itu.
moeny from pagerank


Err,apa guna page ranking dan exchange link ini? Page ranking yang tinggi menunjukkan yang sesebuah web itu mendapat traffic yang tinggi dan popular di search engine.Manakala link exchange adalah untuk meningkatkan backlink url blog anda. Semakin banyak backlink [ link blog anda di web orang lain ] maka semakin mudah untuk sesebuah blog di search oleh search engine. Ini bermakna,blog anda akan berada di kedudukan teratas dalam enjin pencari seperti Google,Yahoo,Bing dan Live contohnya.
Anda memang mempunyai idea yang mencurah-curah? Gaya penulisan anda memang umpphhh? Mampu memberi kepuasan kepada para pembaca? Ya,setiap dari kita mempunyai gaya penulisan yang tersendiri dan itu yang membezakan seseorang bloggers dengan bloggers yang lain. Penulisan anda memang sungguh kreatif dan mempunyai tarikan yang tersendiri. Maka,dengan penulisan anda,boleh ajar buat novel online,cerita bersiri,mahupun apa sahaja tentang penulisan. Buat satu membership site yang ekslusif untuk ahli premium sahaja dapat membaca penulisan kreatif anda itu. Nah,anda mendapat income dengan kadar pembayaran untuk membership site blog anda. Mudah tetapi sukar untuk dicapai.
penulisan kreatif untuk wang


Anda memang seorang yang suka menulis aka menaip? Apa kata menjadi seorang freelance untuk menulis artikel. Satu artikel yang anda karang boleh ajer dijual pada harga yang berpatutan. Err,bagaimana nak jual? opss...caranya mudah dan flexible. Hubungi pemilik blog yang anda lihat jarang untuk mengupdate blognya. Hubunginya dan beritahu hasrat anda yang mahu menulis artikel untk blog itu. Apa?? Tak diterima!?? Blog di internet ini ada berjuta-juta. Pasti ada rezeki untuk awak. Teruskan usaha.
Melalui idea anda juga,anda boleh menjual idea untuk pengguna internet yang lain. Idea anda itu diformatkan ke dalam bentuk pdf atau dalam bahasa lain menjadi ebook. Dan melalui ebook,ramai Internet Marketers dalam negara mencapai income 6 angka dalam masa kurang dari 30 hari! Maklumat dan info dalam fikiran anda itu sebenarnya amat-amat bernilai. Cuma anda yang perlu sedar akan potensinya dan yang paling penting,bertindak!
Kaedah menjana wang melalui blogging untuk point yang terakhir adalah dengan menawarkan khidmat melalui blog anda.Katakan anda pandai dalam interior design,boleh ajer menyatakan khidmat anda di blog,saya pasti,anda akan mendapat pelanggan dengan mudah. Selain itu,servis seperti mereka laman web,mengedit script,install software,designer dan sebagainya menjanjikan pulangan yang berbaloi,asalkan anda serius untuk buat duit melalui blog.

excellent service


Selain itu,anda juga boleh memanipulasikan blog anda untuk memasarkan servis orang lain, anda hanya ambil untung atas angin. Hehe..rahsianya? Katakan anda tinggal di Jitra,dekat dengan dR Rozmey punya kilang,jualkan produk itu di blog anda tetapi ambil untung atas caj wang pos. Kan untung tu...

Baiklah,itu adalah 6 teknik bagaimana blog mampu memberi pulangan yang lumayan untuk pemiliknya.Sekiranya anda masih beralasan untuk tidak memiliki blog anda sendiri,anda sebenarnya yang rugi. Mengapa saya berkata demikian?

Dengan menyebarkan ilmu melalui blog juga akan meningkatkan saham akhirat kita. Katakan 100 orang mengamalkan teknik dan ilmu yang anda ajar diblog anda,maka amal jariah anda sudah bertambah. 3 amalan yang tidak akan putus pahalanya sehingga ke kubur adalah:

1-Ilmu yang diamalkan oleh pelajar si mati
2-Sedekah jariah oleh si mati
3-Anak soleh yang mendoakan si mati

Jika anda masih beralasan,tidak mengapa,semoga anda selesa dengan kehidupan anda sekarang. Bukankah sharing is caring?? Moga dengan penyampaian artikel saya,anda akan beroleh manfaat darinya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails