Oct 19, 2010

teman sejati...dunia & akhirat

karya ini ana jmpe dlm lmn murabbi.net..sgt bgus...ksh TEMAN kite..PENDAMPING kite..tp kite slalu lupe DIA...klu ade pon hy disimpan...

nk thu siapa TEMAN 2???JOM BACE....


Aku Yang Kau Tinggalkan
www.murabbi.net
Dihantar Oleh : aini-mawaddah
Editor: MiftahuL_Raudhah


jadikan al quran Pictures, Images and Photos



Waktu engkau masih kanak-kanak...kau laksana kawan sejatiku..Dengan wudhu', Aku kau sentuh dalam keadaan suci, Aku kau pegang..Aku, kau junjung dan kau pelajari..

Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari..Setelah selesai engkau menciumku mesra. Sekarang engkau telah dewasa...Nampaknya kau sudah tidak berminat lagi padaku...Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah...??

Menurutmu, mungkin Aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji...Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali, sehingga engkau lupa di mana..Aku tersimpan...

Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pengisi stormu...Kadang kala Aku dijadikan 'mas kahwin' agar engkau dianggap bertaqwa...Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan..Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian, kesepian.Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan..

Dahulu...pagi-pagi, Surah- surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman. Di waktu petang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.....Sekarang...seawal pagi sambil minum kopi...engkau baca surat khabar..

Dahulu..Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia. Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla, engkau abaikan dan engkau lupakan... Waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa membaca pembuka Surah-surahku (Bismillah)..Bismillahirrahmanirrahim..


Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati muzik duniawi. Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah S.WT yang terdapat di dalam keretamu. Sepanjang perjalanan, radiomu selalu tertuju ke stasyen radio kesukaanmu..Mengasyikkan.. Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja. Di Komputermu pun kau putar muzik 'favorite'mu...Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku.....

E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan..Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu. Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupakanku..Bila malam tiba, engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan Televisyen..Menonton siaran televisyen..
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk..Hanya sekadar membaca berita murahan dan gambar sampah..

Waktu pun cepat berlalu...Aku semakin kusam dalam laci-laci mu..Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama..Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali..Itupun hanya beberapa lembar dariku..Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu..Engkaupun kini merangkak-rangkak ketika membacaku..Atau waktu kematian saudara atau taulanmu..

Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba..Engkau akan diperiksa oleh para Malaikat suruhan-Nya..Apakah Televisyen, radio, hiburan atau komputer dapat menolong kamu?Yang pasti ayat-ayat Allah S.W.T yang ada padaku menolong mu..Itu janji Tuhanmu, Allah S.W.T..

Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu...Setiap saat berlalu...Dan akhirnya...kubur yang setia menunggumu....Engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu..

sendiri Pictures, Images and Photos


Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati...Di kuburmu nanti....Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan..Yang akan membantu engkau membela diri..Dalam perjalanan ke alam Akhirat..Dan Akulah "Al-Qur'an", kitab sucimu..!!

Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu. Peganglah Aku kembali... bacalah aku kembali aku setiap hari...Kerana ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci...Yang berasal dari Allah Azzawajalla, Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah..Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu..Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu......

Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu...Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu...Sentuhilah Aku kembali...Baca dan pelajari lagi Aku....Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau secebis ayatSeperti dulu....Waktu engkau masih kecil..Di surau kecil kampungmu yang damai..Jangan engkau biarkan Aku sendiri....Dalam bisu dan sepi....

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails