Oct 26, 2010

INFAK pd jln kebnrn..



SUATU ketika Abdul Rahman Auf menghadap Rasulullah SAW sambil membawa 4,000 dirham untuk disedekahkan. Abdul Rahman berkata: �Aku mempunyai 8,000 dirham, aku simpan 4,000 dirham daripadanya untuk diriku dan keluargaku, 4,000 dirham lagi aku pinjamkan untuk Tuhanku. Lantas Rasulullah SAW bersabda: �Semoga Allah memberkati kamu pada apa yang kamu simpan dan apa yang kamu berikan.�

Saidina Uthman pula berkata: �Menjadi tanggungjawab saya menyediakan kelengkapan untuk orang yang tidak memiliki kelengkapan dalam peperangan Tabuk�.

Lalu beliau menyediakan 1,000 unta dilengkapi tali hidung dan pelana. Beliau juga mewakafkan periginya, bir ruumah, kepada kaum Muslimin.

Abu Said al Khudri berkata: �Saya melihat Rasulullah SAW menadah tangan ke langit seraya berdoa untuk Uthman, Ya Tuhan, sesungguhnya aku meredai Uthman Affan, maka Engkau redailah dia�. Baginda terus menadah tangan sehingga terbit fajar.

berdsrkn ksh2 di ats diketahui bhwa menginfakkn hrta pd jln Allah ni sgt dituntut...byk kelbhnnye..
ana bru je mendpt info di BISA sewktu solat isyk mlm ini...kte ustzh..klu kite mempunyai hrte yg byk(berkemampuan) maka blnjeknlh sebhgn dr hrta i2 utk Islam..(bersedekah,byr zakat & sbginye)
hrte yg byk 2 xdibwa ke mne..hy amalan kite shja yg akn membantu...renung2kn.. ^^

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails